"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pään aukominen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
MatoMies

Pään aukominen

Viesti Kirjoittaja MatoMies »

Mä en voi ymmärtää, kun joku pistää aiheen, niin joku alkaa heti valittaan että tuossa kohdassa pitäis olla pilkku tai jos se asia on suoraan kirjassa niin siitä aletaan valittaa, että lue sääntökirja.

Ei se sitä muuten kysyis jos se sen tietäis!!!! :p

ModEdit: Otsikossa ei tarvitse tehostaa sanomaa lukemattomille huutomerkein. Iceman
Turretti

Viesti Kirjoittaja Turretti »

Niin niin, mutta usein kysyjä on Pekka 7v, joka on selannut kerran sääntökirjan läpi, ja katsellut enimmäkseen kuvia. Sitten kun hän on saanut ensimmäiset figunsa kasaan ja pelaa ensimmäistä matsiaan, ja kaveri väittää esim (otan esimerkin vasta tehdystä aiheesta) vc:n summon taikaa ei voisi dispellata. Sitten tullaan sotuun kyselemään onko asia näin (ja harvoin kovinkaan asiallisesti). Eli kannattaa lukea se sääntökirja ajatuksen kanssa, ja useaampaan kertaan.

Anteeksi vain jos loukkasin joitakuita.
"Monet ihmiset tuhlaavat rahoja, joita eivät ole ansainneet, tavaroihin, joita eivät halua, tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin joista eivät pidä."
Moukku

Re: Pään aukominen!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Moukku »

-Aape- kirjoitti:Mä en voi ymmärtää, kun joku pistää aiheen, niin joku alkaa heti valittaan että tuossa kohdassa pitäis olla pilkku tai jos se asia on suoraan kirjassa niin siitä aletaan valittaa, että lue sääntökirja.

En ole kertaakaan huomannut kenenkään valittavan täällä Sotussa siitä, että pilkku puuttuu. Oikeinkirjoituksesta huomautetaan usein, niin kuin pitääkin. Kyllä sen verran pitäisi osata suomea, että osaa kirjoittaa edes 75% sanoista oikein. Ja siihen sääntökysymykseen. Se riippuu mistä roikkuu. Ymmärtääkseni Sotun Säännöt - osio on tarkoitettu enemmänkin poikkeustilanteiden selvittämiseen, kuin esimerkiksi rynnäkön pituuden selvittämiseen. Pitäisi osata laskea kaksi kertaa neljä. Jos nyt joku Tauno tulee ja kysyy: "Voinx mä ampua noill mun arsuilla noita knihtejä jokka on mettän takana piilossa?" (Okei, vähän kärjistettyä) niin tottakai siihen vastataan, että katsopa sääntökirjasta, mutta älä ainakaan sitä tule Säännöt - osioon selvittämään.

P.S. Kannattaa tutustua niihin Sotavasara.net:in sääntöihin, sekä Säännöt- osion sääntöihin.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
Valhalla

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

-Aape- kirjoitti:Mä en voi ymmärtää, kun joku pistää aiheen, niin joku alkaa heti valittaan että tuossa kohdassa pitäis olla pilkku tai jos se asia on suoraan kirjassa niin siitä aletaan valittaa, että lue sääntökirja.
Pääsitpä juuri viestissäsi asian ytimeen, miksi sitä pitää kysyä, jos se löytyy suoraan sääntökirjasta?
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
Turretti

Viesti Kirjoittaja Turretti »

Jotenkin ihmisille, jotka tekevät uuden käyttäjätunnuksen, pitäisi saada jonkinlainen viesti, jossa selitettäisiin kysymyspalstan toimiminen yksinkertaisesti. Foorumin tavalliset käyttäjät saisivat olla rauhassa, ja uudet pelaajat saisivat vastauksen omiin kysymyksiinsä. Ainoastaan kysymys palstan sedät saisivat enemmän töitä :)
"Monet ihmiset tuhlaavat rahoja, joita eivät ole ansainneet, tavaroihin, joita eivät halua, tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin joista eivät pidä."
Grom

Viesti Kirjoittaja Grom »

Valhalla kirjoitti:
Pääsitpä juuri viestissäsi asian ytimeen, miksi sitä pitää kysyä, jos se löytyy suoraan sääntökirjasta?
Aivan. Mitä muuta tuollaiseen voikaan enää vastata, kun vastaus löytyy kirjasta, jonka jokaisen pelaajan pitäisi omistaa. Ja tuohon oikeinkirjoitukseen. Minäkään en ole kenenkään huomannut valittavan pilkun tai pisteen puuttumisesta, mutta jos viestistä ei kieliopin takia saa lähes lainkaan selvää, niin onhan se jo velvollisuuskin ilmoittaa. Kun tämä foorumi sentään on kaikkien nähtävissä, niin on pidettävä huolta, että jokainen myös pystyy ymmärtämään. Savolaiset eivät huastele savvoo eikä hesalaiset viljele slangiaan. Samalla tavalla pitäisi pitää kieliopista huolta. Mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää ja ihmettelen jos se sinua ihmetyttää.

GromEdit: Niin, ja tuossa pitkässä "suomen ideaalinen figuskene"-topicissa ollaan päästy juuri näihin asioihin ja mielepiteetkin ovat hyviä. Jos se edelleen tuottaa ymmärrysongelmia, niin kannattaa katsoa, mitä viisaat miehet ovat kirjoittaneet.
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Grom, i totally agree.

Enpä minäkään ole ikinä kuullut jostain pilkusta tai puuttuvasta pisteestä valitettavan, kunhan teksti on noin muuten ulkoasultaan ja sisällöltään ymmärrettävää. Tälläkin foorumilla, kuten monilla muillakin on selkeä pyrkimys helposti ymmärrettävän yleiskielen kirjottamiseen, tosin hieman puhekielen värittämänä. Joskus täällä on myös enemmän tai vähemmän teinix-kieltä, mikä nyt on mitä on. Ei siitä sen enempää. Siis kirjoittakaamme selkeää ja helposti ymmärrettävää yleiskieltä.

Pieni kysymys seuraavan pohjustamiseksi: Miksi Sotavasaran taso tuntuu laskevan?(Kyllä. Kysymys on retorinen, älkää vastatko siihen, teen sen itse.) Eräältä taholta selitettynä kyseessä on käyttäjän itsensä kasvaminen osaksi foorumia ja foorumin aiheiden seuraamisen myötä kertynyt kirjasto käytäjän mielessä. Täten samat aiheet, joita jauhetaan säännöllisesti 3kk välein alkavat tuntumaan heikoilta, ja samalla "taso laskee", vaikka todellisuudessa käyttäjä kasvaa. Tästä osittain saattaa johtua myös nk. Nobeille suunnattu vihamielinen räksytys koskien helppoja sääntökysymyksiä.

Nk. veteraanit ovat lukeneet samat kysymyksen jo kymmeniä kertoja. Aina vastaus löytyy lähes suoraan joko kysymyspalstalta ja/tai sääntökirjan sivulta X. Mistäköhän mahtaa johtua, että heitä alkaa pikkuhiljaa nyppimään saman perussäännön kysely, kun tuo olisi luettavissa suoraan kirjastakin? Todennäköisesti jokainen meistä on kohdallaan kokenut tilanteen, kun joku asia ei luista. Läksyistä ei tule mitään tai töissä kaikki tökkii. Todellakin meinaa palaa hihat. Samoin voi käydä joskus noiden puhkijauhettujen aiheiden kanssa.
Lok'har

Viesti Kirjoittaja Lok'har »

Nyt minä isken itseni tähän väliin ja sanon että hyi teitä

Kommentit olivat asiaa mutta viilataanpas hieman sitä asennetta jos uusikkojen viesteihin vastaa ku*ipäisesti voi odottaa että uusikosta tulee myös semmoinen "ei toivottu" käyttäjä, muistakaahan että "isomista" otetaan aina mallia ei sillä etteikö kommentinne olisi sisältäneet asiaa mutta muistakaamme että yksinkertainenkin sääntö voi olla vaikea jos siinä on niitä GW:een ah niin rakastamia sivistys- tai muuten vaikeita sanoja eli nyt teemme näin

1. Uusikko viesti tyyliin "voix vc summo magicin dispelx"(kyllä karrikoin ja kyllä pidän siitä)

2. TÄTTÄDÄÄ sotun perus käyttäjä Pentti saapuu paikalle ja sanoo mitä?

3. PUUF perus käyttäjä Pentti muuttuu ja kertoo RAKENTAVASTI uusikolle mikä viestissä on vikana ja kysyy omaako hän armeija- ja sääntäkirjan lisäksi hän muistaa kysyä uusikon englannin kielen taidon että selviää etteikö ongelma johtuisi GW:een ah aina niin ihanasta ja selvästä kirjoitus asusta

4. Pentti perus käyttäjä on väsynyt ja ärtyy kun TAAS tuommoinen nyyppä kirjoittää typeriä viestejään ja aikoo kertoa 2 viestiä kirjoittaneelle idiootille mitä mielessä liikkuu... mutta ei Pentti muistaa ettei siitä niin kauan ole kun itse oli samanlainen ja jättää viestin rauhaan ja tietää että joku muu jaksaa hoitaa tämän asiallisesti

MUUTOS LÄHTEE SINUSTA EI MUISTA eikä aleta nauramaan kun jokainen tietää että niin se nyt vaan sattuu olemaan, epäselviä ja huonoja viestejä on ja se on meidän tehtävämme kertoa, EI KÄYTTÄJÄ MODEROIDA, miten ne viestit menee paremmin perille eikä abloy lämähdä
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Peruskäyttäjä on yhdyssana, samoin kuin käyttäjämoderointi ja kysymyspalsta, ei kannattaisi alkaa kieliopista pahemmin valittaa, jos ei sitä osaa itsekään. Mutta ei nyt rakastella pilkkuja liikaa. Usein nämä ns. typerien kysymysten esittäjät ovat suhteellisen nuoria henkilöitä. Tosin harva 18-vuotiaskaan on henkisesti kovin kypsä, puhumattakaan Sotun keskivertokäyttäjästä, joka on siinä 15-16-vuotias. Tämä ei tietenkään koske kaikkia ja uskon Sotun käyttäjien olevan keskivertoa paremmin henkisesti kypsiä. Jos saisimme kysyjät lukemaan jo valmiiksi vastatut asiat haulla tai sääntö/armeijakirjasta/codexista, olisi Sotu jo parempi paikka, vaikka on se ilman sitäkin. Minulla ei ole sinäänsä mitään nk. peeloja vastaan, vaan minulla on jotain oppimattomuutta vastaan.

Pyydän anteeksi, jos loukkasin jotakuta. En vastaa mahdollisista loukkaantumisista, kuolemantapauksista, ansionmenetyksistä jne., jotka ovat aiheutuneet tekstini lukemisesta.
Maedhros

Viesti Kirjoittaja Maedhros »

Olen samaa mieltä useampien tähän aiheeseen vastanneiden kanssa. Oma-aloitteellisuus on nykypäivän trendin vastaista, ainakin uusimpien käyttäjien keskuudessa. Sotua pidetään sääntökirjan vastikkeena, paikkana jossa voi kysellä vapaasti päättömiä kysymyksiä, vaikka yhtä aihetta alempana sama kysymys vastauksineen jo löytyisi. Eikä hakukaan näytä luonnistuvan heiltä. Kaikki halutaan mahdollisimman vähällä vaivalla ja jos mahdollista, niin muiden kustannuksella.

Kieliopista puhuttaessa tulee auttamattakin mieleen nämä nuoret sankarit, joilta ei edes suhtkoht selkeä yleiskieli luonnistu. Keneltäkään ei vaadita täydellistä kirjakieltä, josta ei löydy etsimälläkään kielioppivirheitä, vaan selkeä yleiskieli riittää. Mutta kuinka ollakaan, siihen yleiskielen kirjoittamiseen kuluu aivan liian paljon aikaa ja onhan se muodikasta viljellää x:ää ja muita sekä välimerkkeinä useita huuto- tai kysymysmerkkejä ja parhaassa tapauksessa muutamaa 1:stä. Tämän jälkeen viljellään hymiöitä enemmän kuin laki sallii.

Kaiken tämän vaivan jälkeen tulee vielä tuo v*tun läski homoseksuaali eli moderaattori huomauttamaan, että kaikki ei ole kunnossa. No mitenkähän siihen voisi sitten reagoida? Tuollainen vanha pappa tulee jeesustelemaan, mikäköhän luulee olevansa. Vihaksi pistää. Taidanpa ihan näin huvin vuoksi laittaa muutaman aiheellisen kommentin hänellä ja niille muille idiooteille, jotka ovat kehdanneet loukata minua. Lukon heilahtaessa ketutus vain nousee ja lisääntyy. Ja jos jäähy tippuu, niin silloin aletaan terrorisoida tosissaan boardia. Oppisivat sentään jotain nuo idiootit tuolla, minuahan ei pidetä pilkkanaan. Se on varmaa se.

Kaikki varmaan tajusivat, että kärjistin tilannetta. Mutta omasta mielestäni vastaavanlainen ongelma on olemassa. Sotu on muuttunut sinä lyhyenä aikana, jonka olen täällä ollut varsin ankeaksi paikaksi, johtuen tästä pääsääntöisesti nuorten harjoittamasta mentaliteetista. Vaan kun keinoja sen muuttamiseen ei löydy, tai siis toimivia ei ainakaan vielä. Oma-aloitteellisuutta pitäisi vain korostaa, ehkä nämä nyt uudet käyttäjät oppivat vielä tavoille. Alku on hankala, mutta muutaman varoituksen modeilta saatuaan luulisi oppivan. Itse ainakin uskoisin, että opin Grond-sedän lähetettyä minulle neuvovan yv:n käyttäjämoderoinnista ensimmäisten Sotussa viettämieni viikkojen jälkeen.

Ja sitten noihin valituksiin vielä. Itse tulen varmasti vastaisuudessakin huommauttamaan silloin tällöin Sääntökirjan olemassaolosta. Myös hakua tulen suosittelemaan. Näiden kahden käyttäminen ei ole vaikea, mutta vaatii vaivaa ja aloitteellisuutta. Ja nämä jälkimmäisethän tulevat varmaan tuleivaisuudessa itsekutakin vastaan.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Tämä koko aihe on jo jauhettu muissa topikeissa, kuten tuolla "Mikä olis se ideaali tilanne koskien Suomen figusceneä netissä?". Tämän hetken viimeisellä sivulla Iceman totesi, että ero käyttäjämoderoinnin ja asiallisen palautteen että samalla huomautuksen välillä on hiuksenhieno. Samalla joku helposti vetää herneen nenään, vaikka vaan asiallisen, sisällöllisen ja tyhjentävän viestin päätteeksi antaa vielä pari neuvoa viestin muusta ulkoasusta. Tähän en voi antaa moderaattoreiden kantaa asiaan, mutta ainakin Iceman välitti minulle sellaisen mielikuvan, että kevyehkö huomautus on sallittua, mutta kunhan se vain tehdään varovasti ja ilman sarkasmia yms. piilo...lua.

Mitä muutokseen vanhempien [yli 2kk seuranneiden tms.] käytökseen tulee, niin ainakin omasta mielestäni varsinkin ton "Mikä olis se ideaali..."-aiheen myötä jonkinlaista parannusta on tapahtunut, ja enää kaikki nk. aloittelijat eivät saa armotonta tuubaa niskaansa, kun laittavat heille tärkeitä kysymyksiä, vaan yleensä ainakin muutama kunnollinen ja rakentava kommentti tulee, monesti vielä muutaman linkin höystämänä, jolloin aloittelija saa kyllä kysymykseensä hyvin perinpohjaisen vastauksen. Siis asenne on hieman muuttunut, tosin se, onko muutos pysyvä, vai hetkellinen, on aivan asia erikseen, eikä siitä muuta sanottavaa.

Ei se muutos siis lähde vain meistä. Kyseessä on vuorovaikutuksesta syntyvä reaktio yhdessä tai useammassa käyttäjässä jonkun tahon aikaansaamana. Minkään järjen mukaan ainakaan jatkuva "nyyppien" heikohko käyttäytyminen ei ruoki "vanhempien" muutosta ainakaan parempaan suuntaan. Tosin on jälleen pakko tunnustaa, että tämäkin on hieman pattitilanne, jossa voidaan vääntää suuntaan ja toiseen ja heitellä syytä milloin kenenkin niskaan. Todennäköisesti kovin kasosta ratkaisua ei löydy, eikä tule löytymään. Tilanne on nykyisellään kuitenkin IMO melkosen hyvä. Kannattaa hetki seurata jotain muuta foorumia, ja verrata sitä tähän. Jotain eroja on huomattavissa, niin ulkoasun kuin käytöksenkin suhteen. Toki on muitakin hyviä ja siistejä foorumeita, mutta on niitä muitakin.
The Captain
Valvoja

Re: Pään aukominen

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Sinäkin sait monta asiallista vastausta kysymykseesi, vaikka sekään ei ollut erityisen hyvin muotoiltu. Toivottavasti sait tyydyttävän vastauksen.

Käyttäjämoderointi, flametus ja muu "pään aukominen" on kiellettyä, mutta Sotavasaran sääntöjä täytyy noudattaa. Sotavasara ei ole sääntökirjan korvike *syvä huokaus*, ja olisi hirmu kiva, jos muutkin käyttäjät kuin viestin kirjoittaja itse tietäisivät, mitä viestissä on tarkoitus lukea.

Siinä pähkinänkuoressa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”