"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pärjäisikö erikoisfiguja myyvä kauppa suomessa?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

On hyvä tehdä itselle selväksi haluaako liiketoimminasta niin paljon tuottoa, että ei tarvitse tehdä muuta töitä vai etsiikö pientä lisätuloa vaiko oman harrastuksen edesauttamiseksi välineitä. Suomessa lienee tukku pieniä maahantuontiliikkeitä, mitkä tuovat johonkin tiettyyn lajiin välineitä.

Täysipäiväistä työtä tästä ei varmaan saa, mutta lisätuloa ja harrastuksen voi saada.

Mitä vähemmän on päämiehiä, niin sitä helpompi lienee saada asiat sujumaan. Muuten on samassa jamassa kuin Musta Susi tai jopa PKP on ollut GW:n kanssa eli päämiehen kanssa homma pätkii, minkä seurauksena loppuasiakkaat ärtyvät välimiehelle.
maxxon kirjoitti:Vai on historialliset nykyään "erikoisfiguja"? O tempora, o mores....
Otsikoinnista ja ketjun aloittajan käyttämä termi.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Iceman kirjoitti: Täysipäiväistä työtä tästä ei varmaan saa, mutta lisätuloa ja harrastuksen voi saada.
Mullakin oli tuollainen putiikki aikoinaan (tosin ei figuihin liittyen). Ensimmäisen asteen vaivanpalkka on se, että saa omat kamat tukkuhinnoilla ;)
Mitä vähemmän on päämiehiä, niin sitä helpompi lienee saada asiat sujumaan. Muuten on samassa jamassa kuin Musta Susi tai jopa PKP on ollut GW:n kanssa eli päämiehen kanssa homma pätkii, minkä seurauksena loppuasiakkaat ärtyvät välimiehelle.
Toisaalta yhden (tai harvan) päämiehen edustajana on vaikea kilpailla ko. päämiehen kanssa. Yksikään figuvalmistaja ei vastaa asiakkaalle: "Sori, emme toimita suoraan, kun meillä on se-ja-se jälleenmyyjänä Suomessa." Ei edes GW.

Muilla aloilla kyllä toimii. Et pysty tilaamaan vaikka Airfixiltä mallia, ne pyytää vaan asioimaan paikallisen jälleenmyyjän luona (näin oli ainakin muutama vuosi sitten). Mutta ei figukaupassa.

Jos kohderyhmänä on "enklannintaidottomat tumpelot ja luottokortittomat prolet", en povaa lihavaa bisnestä...

P.S. Mä en ainakaan nähnyt kovin hyvin miten Mustan Suden "me tilataan sulle mitä vaan, mutta maksat etukäteen ja +20% listahintoihin päälle" malli voisi oikeasti toimia. Kyllä jälleenmyynnin pitää lähteä siitä, että jälleenmyyjä saa tukkualennukset. Jos ei saa, ko. tuotetta ei kannata myydä.
//Mx
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

maxxon kirjoitti: En näe mitään syytä, miksi toista maailmansotaa tai vaikka viikinkejä ei saisi puskettua. Hemmetti, ala-asteella laulattiin lauluja Krimin sodasta (vinkki: sota oli kauhia ja siellä kärsittiin vilua ja nälkää).
Taitaa mennä nyt laulut sekaisin; "kauan on kärsitty vilua ja nälkää" on muistaakseni Suomen kaartin tarkk'ampujapataljoonan paluumarssista Balkanin sodasta (1878-79), jossa Venäjä vapautti Bulgarian Turkin alaisuudesta.

Mitä taas tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin tuollainen maahantuontiliike kannattaisi varmaankin nähdä ainakin alkuaikoina enemmän harrastuksena ja ansioluettelon koristeena kuin tulevaisuuden turvana.

Griefbringer
maxxon
Viesti:

Griefbringer kirjoitti: Taitaa mennä nyt laulut sekaisin; "kauan on kärsitty vilua ja nälkää" on muistaakseni Suomen kaartin tarkk'ampujapataljoonan paluumarssista Balkanin sodasta (1878-79), jossa Venäjä vapautti Bulgarian Turkin alaisuudesta.
"Oolannin sota" on kotoinen näkemys Krimin sodasta. Minulla on mielikuva, että itse Krimilläkin oli suomalaisia. Vilun ja nälän suhteen taidat olla oikeassa.

Venäjä ja turkkilaiset tosiaan löivät päitä yhteen useampaankin otteeseen 1800-luvulla.

Mutta mitä tulee itse aiheeseen: Jos pelaa napeilla, voittaa nappeja.

Flames of War on ulkomailla osoittanut, että kyllä historiallisista peleistäkin saa bisnestä kun vaan tekee. Mutta mikään bisnes ei lähde käyntiin ilman investointeja. Autotallissa puuhastelu jää autotallissa puuhasteluksi, jos kantti ja rahkeet ei riitä satsaamaan oikeasti hommaan.

Nimim. kokemusta on.
//Mx
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

unohtamatta investointien lisäksi runsasta työpanosta, sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä

ei se helppoa tule ainakaan olemaan - ei sotataitokaan anna omistajalleen nykyisellään yksinään riittävästi palkkaa elintason ylläpitoon, joten älkää ihmeessä olettako että tällä hommalla rikastuisi, vaikka liikevuokrat puuttuisivatkin ja kauppa on suht hyvin tunnettu
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
maxxon
Viesti:

Silveri kirjoitti:kauppa on suht hyvin tunnettu
Suhteellisen tunnettu Sotun lukijoiden keskuudessa = Suomessa ehkä 2000 ihmistä tietää, että putka on ylipäänsä olemassa.

Tässähän tämä probleema on: Jos asiakaskunta muodostuu pelkästään "piireistä", ei sillä ikinä pääse mihinkään.

Jos fyrkkaa haluaa oikeasti tehdä, pitäisi aggressiivisesti laajentaa asiakaskuntaa -- saada ote nappuloista ennen kun ne hurahtaa GW:n kamaan.
//Mx
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

maxxon kirjoitti: Suhteellisen tunnettu Sotun lukijoiden keskuudessa = Suomessa ehkä 2000 ihmistä tietää, että putka on ylipäänsä olemassa.

Tässähän tämä probleema on: Jos asiakaskunta muodostuu pelkästään "piireistä", ei sillä ikinä pääse mihinkään.
No näistä luvuista voi vain heittää arvailuja, mutta toisaalta käyhän Juha myös noissa erilaisissa tapahtumissa, kuten tulevassa model expossa ja mainoksia on myös Mallix lehdessä. Eli voisi olettaa että tunnettuus on vähän parempi kuin vaan sotulaisten piirissä. Ehkä Juhakin voisi tehdä joistakin tuotteistaan juttuja kyseiseen lehteen lisäten samalla tietoisuutta. Aivan kuten Wanhan kaartin omistaja on tehnyt niiden isojen sotilas figuurien kohdalla.

Sotataidon hyviä puolia palvelun ja ripeiden toimitusten lisäksi on tällä hetkellä se, että siellä on aika laaja valikoima erilaisia tuotteita.
maxxon
Viesti:

Gorkiporki kirjoitti:Aivan kuten Wanhan kaartin omistaja on tehnyt niiden isojen sotilas figuurien kohdalla.
Ja missäs se kaveri on nykyään? Edelleen autotallissaan niin kuin 10 vuotta sitten?

Fantsu näyttää olevan suunnilleen ainoa kotimainen peliputiikki, joka on onnistunut tekemään hommasta oikeaa bisnestä.

Ennen kuin rupeatte kilvan huutamaan niiden muiden nimiä, miettikääpä monellako niistä on enemmän kuin yksi jälleenmyyntipiste? Montako palkattua työntekijää (omistajia/osakkaita ei lasketa, koska niille ei tarvi maksaa minimipalkkaa)? Moniko toimii jakelijana muille jälleenmyyjille?

Jos sulla on putiikki, sä olet kauppias. Jos sulla on kauppaketju, sä olet pisnesmiäs...
//Mx
Ivory Noire

Viesti Kirjoittaja Ivory Noire »

maxxon kirjoitti:
Gorkiporki kirjoitti: Aivan kuten Wanhan kaartin omistaja on tehnyt niiden isojen sotilas figuurien kohdalla.

Ja missäs se kaveri on nykyään? Edelleen autotallissaan niin kuin 10 vuotta sitten?
Wanha kaarti on nykyään Vehmaalla vanhan ruokakaupan tiloissa, 40 km Turusta Uuteenkaupunkiin päin. Monessakohan muussa n. 2500 asukkaan kunnassa on oma figukauppa?
"There is a moment in every dawn when light floats, there is the possibility of magic. Creation holds its breath."
H2G2
Gorkiporki

maxxon kirjoitti:
Gorkiporki kirjoitti:Aivan kuten Wanhan kaartin omistaja on tehnyt niiden isojen sotilas figuurien kohdalla.
Jaa-a siitä en tiedä, mutta vaihtoi ainakin isompiin liiketiloihin (tai isompaan talliin) tuota toimintaa tässä menneenä vuonna. Ja pointti oli tossa lähinnä se, miten esimerkiksi joidenkin tuotteidensa tunnetuutta voi lisätä. Koska uskon että vielä harvempi tietäisi yhtään mitään koko ukoista, jos niitä nyt ei olisi markkinoitu millään tavalla. Itselläni oli lähinnä mielessä se ajatus että miten potentiaaliset asiakkaat voisi ylipäätään saada tietoisiksi että "minulta löytyy nyt tällaisia uusia harvinaisempia ukkoja".

Siis onko toimipisteiden ja työntekijöiden lukumäärä se mittari jolla onnistumista pitäisi mitata? Eli onko niin että muuten yritystä ei voi pitää menestyneenä, ei vaikka se olisi tuonut omistajalleen tuottoa ja mielekästä työtä tosiaan jo yli 10 vuoden ajan, tai pidempään. Mä en oikein jaksa uskoa että sitä jaksaisi tehdä noinkaan pitkään jos käteen jäisi vaan lähinnä känsät.

Edit: Vehmaalle näköjään siirtynyt. Hmmm, on kyllä kovin pieni paikakunta figukaupalle.

Edit2: Näköjään Andrean ja Pegason ukkoja saa nyt Combat modelsin kautta. Tai näin lukee heidän sivuillaan.
Modern cars - they all look like electric shavers.
hullukoira

Viesti Kirjoittaja hullukoira »

Voisi sanoa että nyt ei ole esim amerikan sisällissota -figuille menekkiä suomesta. Mutta kyllä uskon sitä löytyvän jos näitä figuja, ja niihin liittyviä peliboxeja, suomeen alkaisi tuoda. Varsinkin jos verkkokaupan sivut olisi täynnä kuvia näistä figuista, maalaamattomina ja maalattuina. Samoin länkkärit vs intiaanit -tyyppiset pelit alkaisi varmasti myydä. TSR:n dragonlance hahmot nyt myisi satoja, kenties tuhansia settejä jos ne markkinoille toisi. Tosin näistä en tiedä vieläkö niitä valmistetaan. Ja roomalaiset, nehän on tosi sexy armeija, ja jos niiden ohella möisi myös egyptin joukkoja (sisältää Tut-Ankh-Amonin!) ja kelttejä (sisältää Boudiccan chariotteineen!) Niin rahaa tulisi.

Menenkin nyt panttaamaan bisnesenglantia päähäni. Ensi viikolla googlaan amerikkalaisia figutuottajia ja pistän sitten niille sähköpostia ja kyselen tukkuhintoja sekä sitä miten pieniä eriä tukusta voi ostaa. Ittelle sopisi tuollaset tuhannen euron erät per valmistaja näin ensialkuun. Tarpeeksi isoja että saa hyvän valikoiman, mutta ei niin isoja että olisi taloudellista riskiä. Ja sitten pitää tullilta selvittää miten paljon näistä pitää maksaa tullia...

Olettaisin oman firman myyntihintojen olevan 10%-30% korkeammat kuin amerikassa. Riippuen tukkuhinnoista. Tietty jos tukku ja tulli on pienet, niin hinnat voi olla samatkin kuin amerikoissa.

Valttini olisi se että valmistajien koko valikoima olisi myynnissä. Eli näin kyseisistä figupeliseteistä kiinnostuneet saisi kokonaisia armeijoita kasaan ongelmitta.

Verkkokauppa olisi paljolti puokin sivujen kaltainen. näin osto olisi helppoa. sivuilla olisi myös kuvat kaikista tuotteista, ja figukuvista näkyisi figujen koko.

Sotavasaran Ylläpidon idea siitä että kauppa olisi tällä saitilla on ihan hyvä. Pitää miettiä! Tässä olisi se etu että koko sivustoa ei tartteisi itte rakentaa, ja samoin kaupan sivustojen rakennukseen saisi asiantuntevaa apua.

Mainontaa tulisi pienoismalli-lehteen, roolipelaaja-lehteen, sekä tietty erinäisille verkkosivuille.

Ittellä on tarpeeksi säästöjä ostaa tuollaiset tonnin erät about kuudelta tai seittemältä valmistajalta ilman että kaikki rahat menisi. Starttiraha kattaisi muut murheet alussa noin puolen vuoden ajan. Taloudellisesti olen siis valmiina! Kaikki onkin nyt kiinni valmistajien tukkuhinnoista ja heidän valmiudestaan laajentaa kauppa aluetta suomeen. Missä on hyvänä etuna se että nykyään suomi on amerikassa in!
Ukkomiehet ovat sukupuolten välisen sodan sotavankeja!
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

hullukoira kirjoitti: Menenkin nyt panttaamaan bisnesenglantia päähäni. Ensi viikolla googlaan amerikkalaisia figutuottajia ja pistän sitten niille sähköpostia ja kyselen tukkuhintoja sekä sitä miten pieniä eriä tukusta voi ostaa. Ittelle sopisi tuollaset tuhannen euron erät per valmistaja näin ensialkuun. Tarpeeksi isoja että saa hyvän valikoiman, mutta ei niin isoja että olisi taloudellista riskiä. Ja sitten pitää tullilta selvittää miten paljon näistä pitää maksaa tullia...
Älä suotta Googlea kuluta moiseen, kun alan firmoista löytyy kattava listaus täältä: http://theminiaturespage.com/man/

Mitä taas tulee tulliin, niin pääasiallinen menoerä on (EU:n ulkopuolelta tuotaessa) arvonlisävero, 22% verottomasta hinnasta.

Griefbringer
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Heh. Läheskään kaikki valmistajathan eivät edes myy muuten verkkokaupoille, kuten ei tuo Flames of Warin tekijäkään. Näin Sotataito sai tietää, kun FoW:ta yritti myyntiin saada. Samoin monet karsastavat verkkomyyntiä - mm. Foundryllä minimitilaus oli ensin 200£, mutta kun tuli ilmi, että Sotataito on vain verkkokauppa, minimitilaus nousi 500£. Kummaa, mutta olkoon.

Niinmuuten, USA ja EU:han aina aikaajoin tappelevat noista tulleistaan - Juuri noiden Reaperin kamojen kanssa oli melkoisia ongelmia saada Suomeen, sillä rangaistustullit nousivat niin suuriksi, että figujen hintojakin olisi pitänyt nostaaq merkittävästi. En tiedä, mitä tilanne on nyt, mutta niin, ainakin aiemmin jonkinlaisia ongelmia _saattoi_ havaita...
Mahvo

Viesti Kirjoittaja Mahvo »

Griefbringer kirjoitti: Mitä taas tulee tulliin, niin pääasiallinen menoerä on (EU:n ulkopuolelta tuotaessa) arvonlisävero, 22% verottomasta hinnasta.
Eikös tuo 22% ole vähennettävissä ja muodostuu vasta loppukaupassa asiakkaan maksettavaksi? Lisäksi pitäisi pelata yli 8500 euron edestä niillä napeilla, jotta ylipäänsä olisi arvonlisäverovelvollinen. Yritys on erilainen eläin kuin yksityishenkilö. :)
Araknofobia

Viesti Kirjoittaja Araknofobia »

No minä ainakin olisin valmis ostamaan armeijallisen (tai parin) verran historiallisia, jos valmistajat on mieluisia. Nyt olisi mielessä Gripping Beast, Crusader Miniatures ja Artizan Design.
Valikoimaltaan nämä täyttäisivät melko hyvin nuo haluamasi artikkelit.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Joku kauppa voisi alkaa suomessa myymään W&N pensseleitä sekä puisia ynms. showcase alustoja figuille. Tähän lisäksi
Uskon että silloin ihmiset joilla olisi näille tuotteille käyttöä, keskittäisivät muutkin ostoksensa kauppaan josta saa kaiken tarpeellisen kerralla.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ongelma tällöin olisi vain turhan ison valikoiman tarve, sillä jos lähdetään "kaikki yhdestä paikasta" asetelmasta, niin vähintään tarvittaisiin noitten edellämainittujen lisäksi maastotarvikkeita, sekä figuista GW:n, Rackhamin ja Privateer Pressin valikoimat.

Juu, hyvä idea, mutta mistä löytyy alkupääoma, liiketilat ja rehellisesti sanottuna asiakaskunta tuohon pyöritykseen? Ennen kuin rupeatte vannomaan postimyynnin ja postiennakon nimeen, niin ainakin itse katson postiennakkoa hyvinkin kieroon eikä ne postikulutkaan aina ole kovinkaan edullisia. Mikäli saman tavaran saan "lähikaupasta" samaan hintaan, ei ole järkeä maksaa postikuluja
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
maxxon
Viesti:

Gorkiporki kirjoitti:
Siis onko toimipisteiden ja työntekijöiden lukumäärä se mittari jolla onnistumista pitäisi mitata?
Yrityksen menestyksen mittari on raha, pure and simple. Useimmat meidän alan putiikeista on vaan sellaisia nyrkkipajoja, ettei ne hevillä paljasta liikevaihtoaan tai muita "huippusalaisia" lukuja. Niinpä niitä joutuu sitten arvailemaan muista indikaattoreista.

Firman pyörittämisessä on minun mielestäni seuraavat tasot:

- Vanity company. Firma tekee persnettoa koko ajan, mutta sen pitäminen on niin kivaa, että siitä voi maksaa. Keski-ikäisten kotirouvien boutiquet ovat priimaesimerkki.

- Kiva harrastus. Firma pöyrii suunnilleen nollatuloksella. Sen pitäminen on hauskaa ja siitä saa omat harrastuskamat tukkuhintaan, mutta ei sillä elä.

- Self-employed. Firma elättää omistajansa, mutta siinä se. Se on siis oikeasti palkkatyön korvike.

- Oikea bisnes. Firma kasvaa ja tuo toimeentulon useille ihmisille, jotka eivät ole sukua/kavereita keskenään.

Kyllä mä sun pointin tajusin, mutta mun pointti on se, että tietyn pisteen yli ei pääse vaikka tekisi kuinka paljon duunia: pitää olla kanttia investoida myös rahaa. You gotta spend money to make money, kuten ulkomaankielellä sanotaan.

P.S. Joo, jos liikevaihto jää alle 8500 euron vuodessa, voit anoa ALV-vapautta. Mutta toisaalta silloin et myöskään saa vähentää maksettua ALV:tä.

EU:n ulkopuolelta tuotaessa ALV on joka tapauksessa maksettava.

Muista, että kuluja tulee pakollisesta kirjanpidosta, tilintarkastuksista jne. Jos oikeasti tähtäät alle 8500 euron liikevaihtoon, IMHO bisnessuunnitelmasi on jo lähtökohtaisesti pielessä.
//Mx
Gorkiporki

Silveri kirjoitti:Ennen kuin rupeatte vannomaan postimyynnin ja postiennakon nimeen, niin ainakin itse katson postiennakkoa hyvinkin kieroon eikä ne postikulutkaan aina ole kovinkaan edullisia. Mikäli saman tavaran saan "lähikaupasta" samaan hintaan, ei ole järkeä maksaa postikuluja
No voihan maksutavoiksi valita muitakin tapoja, joissa säästää siten niissä postikuluissa, mutta on se kuitenkin hyvä pitää myös se postiennakko yhtenä vaihtoehtona. Onhan esim. verkkokauppa.comissakin aika paljon eri maksuvaihtoehtoja.
Enemmän kieroon mä olen katsonut joidenkin liikkeiden kohdalla ennakkomaksua, jossa ei kuitenkaan säästä mitään, vaan se on kalliimpi kuin monien kauppojen postiennakkomaksu. Enkä itse taas menisi muutenkaan tilaamaan ja maksamaan ennakkoon mitään, jos minulla ei ole juuri mitään kokemuksia/tietoa siitä verkkokaupasta.
Ja kun tilaa joistain kaupoista enemmän kerralla, niin saa kyllä
vähennettyä niitä postikulujakin mahdollisen alennuksen muodossa.

PS: Kun ihan kaikki eivät kuitenkaan asu pääkaupunkiseudulla, niin tällaiseen "lähikauppaan" on vähän hankala mennä.
Modern cars - they all look like electric shavers.
hullukoira

Viesti Kirjoittaja hullukoira »

Tarkistin tässä viikonloppuna vero ja tullijuttuja erinäisistä kirjoista. Niiden perusteella pienten, tuhannen euron erien osto ei kannata. näet rahti, tulli ja myynnin ALV nostaisivat tuotteiden myyntihinnan aivan liian ylös, riippumatta siitä miten paljon tukkualennusta niistä saisi.

Ainoa järkevä vaihtoehto olisi ostaa yhdestä lähteestä kymppitonnilla. tämä minimoisi rahti/tullikustannukset per figu. ALV tulisi tietty maksaa myynnistä, mikä nostaisi hintaa. Mutta silti tällaisessa tapauksessa hinta ei olisi kuin about 20% kalliimpi kuin mitä se on amerikoissa.

Ongelma tässä on tietty se että tuotteen pitäisi olla hittituote. Eli sen pitäisi myydä tuo kymppitonnin erä kolmessa kuukaudessa jotta bisnes kannattaisi eikä tuottaisi tappiota.

Löytyykö amerikoista figupeliä joka myisi näin hyvin suomessa? Itse en ainakaan tiedä. Tietty tuote voisi olla euroopastakin, mutta eipä taida täälläkään päin olla hittituotteeksi kelpaavaa figupelisarjaa.

Tietty jos tiedätte jonkun figupelisarjan amerikoista joka teidän mielestänne täyttäisi hittipelin vaatimukset, niin kertokaa!

EDIT: Tietty koko roskan voisi tilata yhdestä ainoasta tukkuliikkestä, sellaisesta joka myy monia pelejä. Ikävä kyllä googlaus ei tällaisia liikkeitä paljoa löytänyt. Ja ne mitä löytyi, möivät naurettavan suppeita valikoimia... Eli jos joku taitavampi googlaaja ettisi että löytyykö amerikkalaista tukkukauppaa jossa on kattava valikoima useita amerikkalaisia figupelejä. Ja pistäisi sitten linkkiä alle. Kiitos!
Ukkomiehet ovat sukupuolten välisen sodan sotavankeja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”